14 november 2017. Wellington

14 november 2017 - Wellington, Nieuw-Zeeland

Na een prima nacht op de freecamp plaats zien we dat er een behoorlijk aantal campers vertrokken zijn. Onze camper is behoorlijk geluidsdicht, dat is nu wel zo fijn. Zelfs met het dakraampje open. We gaan om 09.30 uur met bus 24 mee, die echt pal voor de freecamp plaats stopt. Beter kan niet. In het centrum van Wellington stappen we uit en lopen naar het Te Papa museum, een must see zegt men voor iedereen die in Wellington komt. Een groot ruim indrukwekkend gebouw, waar we eerst even een kopje koffie doen. Er zijn diverse verdiepingen met elk een eigen verhaal. Er is veel te zien over het  leven dat in Nieuw Zeeland was en nu is. Qua dieren, groen en hoeveel land van de Maori's was en is. Alles voordat de zendelingen, westerlingen, immigranten en vluchtelingen kwamen en wat er veranderde doordat deze mensen kwamen. 95% van Nieuw Zeeland was ooit groen. Er is veel over de Maori's, maar ook van de immigranten en vluchtelingen. De aardbevingen en erupties van de vulkanen krijgen ook aandacht. Kortom ieder aspect van de geschiedenis van Nieuw Zeeland wordt belicht. En bij elke verdieping is een educatieve ruimte voor kinderen. Dit museum is gratis. Echt apart. 's Middags lopen we naar de Red Cable Car. Ook een bekendheid in Wellington. Een tandradbaantje dat je helemaal tot boven Wellington brengt. Vandaar uit hebben we een prachtig uitzicht over Wellington. Ook is er boven een geweldige botanische tuin. De aanleg is in1861 begonnen. Een knap staaltje werk zo tegen een enorme steile helling. Petra gaat met de Red Cable Car naar beneden, terwijl René lopend naar beneden gaat.We lopen langs de kade waar iedereen volgens ons pauze houdt. Heel begrijpelijk, want het is heerlijk zonnig weer. Mensen lopen, joggen, skaten etc., een vrolijk gezicht. Ook de winkelstraten  doen we aan, al is er niet veel van onze gading. Wanneer we een slijterij inlopen om naar craft bier te kijken, ontdekken we ook Nederlands en Belgisch bier. Zelfs de Westmalle Tripel NZD 10,00 en de dubbel NZD  8,50. Ze verkopen zelfs Westvleteren 8 en 12 (zie foto), waar we hier niet de prijs van durven te noemen. NZD 1,00 is ongeveer € 0,60.  Wow. We bezoeken craft brouwerijen en bij de laatste eten we gelijk een hapje. We halen net op tijd nog de laatste bus om 19.48 uur bij het Te Papa museum.  Wanneer Petra een halte te vroeg op de knop drukt vraagt de buschauffeuse of we ons niet vergissen en brengt ons tot bij de freecamp plaats waar onze camper staat. Nog een kopje koffie en een drankje. Dan naar bed. Morgen is het vroeg dag.

1. Marianne:
    15 november 2017
    Man man wat een indrukken. En wat heerlijk die blauwe luchten! Op naar het volgende verhaal.
  2. Annemieke:
    15 november 2017
    Geweldig dat jullie ons zo op de hoogte houden van alle belevenissen.