11 november 2017. Van Rotorua naar Tongariro Nationaal Park

11 november 2017 - Tongariro National Park, Nieuw-Zeeland

Weer een verder-ga-dag. Bijtijds zijn we op. Gisteren is het water al aangevuld. Dus rijden maar weer. Gisteren was het 21 graden, nu is het 9 graden lager. Een frisse dag dus. Een half uur rijden stoppen we bij Waiotapu. Hier is o.a. de wereldberoemde Champagne Pool te zien. Een fascinerend gezicht. De lucht valt eigenlijk best wel mee. Net als gisteren ruik je soms een walm "rotte eieren", maar het is dan maar even en niet dominant. Ook dit is een mooi park met goede info over wat wat is. Achter in het park krijgen we een bonus, die niet in de folder staat en zich niet laat plannen. Er zijn ook vogels bij het thermische water. Op een stuk waar het niet loei heet is lopen ze over het gesteente. Daar zit een vogel met vreemde lange poten. Als we beter inzoomen, zien we 6 kleine pootjes onder uit zijn veren steken. Opeens zakken er 3 piepkleine vogeltjes uit de veren. Ze scharrelen een paar minuten rond, waarna de moeder (denken wij) gaat piepen. Daar reageren 2 vogeltjes al snel op, maar de 3e neemt zijn/haar tijd. Uiteindelijk reageert het vogeltje toch en kruipt ook onder de veren van de moeder. Deze zakt dan weer voor een deel door haar pootjes en gaat een soort van zitten. Prachtig om te zien. We hebben nu wel een vraag aan de vogelaars die ons reisblog volgen: kunnen jullie zeggen om wat voor vogel het gaat? (Zie ook de video). We drinken nog een kopje koffie in het restaurant. We hebben nu in de gaten dat "long black" goede zwarte koffie is en "short black" espresso. Soms wordt bij long black een kannetje heet water gegeven. Na het park stoppen we nog even bij een modderpoel, maar daarna gaan we echt weer verder. We zien vandaag heel veel bloeiende brem langs de weg. Grote struiken, wat een vrolijk gezicht geeft. Onze eindbestemming is Whakapapa Holiday Park in het Tongariro National Park. Vlakbij deze camping ligt het Whakapapa Skifield, waar de opnamen van Mordor uit de Lord of the Rings zijn gemaakt. En inderdaad,  wanneer we een bocht omkomen zien we achter het beboste land 2 spitse bergen oprijzen vol sneeuw. En weer is het cloudy vandaag, dus verdwijnen de besneeuwde toppen bij het filmen van de weg. We stoppen bij het Whakapapa Holiday Park, dat ligt midden in het nationaal park. Dit park heeft huisjes te huur, kampeer- en camperplekken. Het park is prachtig begroeid,  iedere plek heeft een groene beschutting. We koken vanavond in de camper. Wanneer we naar bed gaan is het rond de 10 graden in de camper.

1. Renee:
    13 november 2017
    Wat een grappig gezicht al die kleine pootjes! Maar warm is anders bij jullie. Krijg het er koud van. Hier was de zondag ook waterkoud, maar dat kwam ook doordat we buiten in de tuin bezig waren. Prachtige foto die laatste! Wat een bijzondere reis maken jullie. Geen dag is hetzelfde. Zo leuk om te lezen bij een bakkie koffie op maandagochtend. Leuker dan de ochtendkrant!
  2. Ada en Jaap.:
    13 november 2017
    Ik denk dat het een Australische steltkluut was!? Mooie reis verder met vele bijzondere vogelontoegangen.