21 november 2017. Van Geraldine naar Long Beach

21 november 2017 - Longbeach, Nieuw-Zeeland

We vertrekken rond half 10 vanaf de camping. Onderweg stoppen we in Oamaru, een verrassend leuk stadje. We lopen vanaf de parkeerplaats vrijwel direct de Harbour Street in. Hier staan nog pakhuizen van rond 1900 en dit heeft men  in deze staat gehouden (of teruggebracht).  Er zijn leuke winkeltjes, kunstgaleries, een stal waar oude paardekoetsjes en oude fietsen (grote bie) staan, een oude boekwinkel met verborgen zitjes om heerlijk op je gemak door de boeken te bladeren en een soort interactief museum uit de Victoriaanse tijd waar je op de stoelen e.d. mag zitten en kunt zien hoe men in die tijd leefde, enz. We dwalen van het een naar het andere gebouw/winkeltje,  overal is wel iets verrassends. Er vlakbij is ook een soort stoomgebeuren waar op het buitenterrein een oude locomotief staat. En natuurlijk ook een koffie/lunchroom, want we zijn best een beetje verslaafd aan het raken aan de Nieuw Zeelandse koffie. Hierna bezoeken we de Informatie, waar we weer van alles ontdekken. Later zeggen we tegen elkaar dat overal goede folders zijn te vinden, ook van gebieden en steden waar we nog heen willen. We lopen het centrum in waar al complete kerstwinkels zijn te vinden. Je kunt b.v. All Blacks (Nieuw Zeelands rugbyteam) kerstballen kopen. Petra vindt nog een paar merino wollen handschoenen in een soort van Welkoop winkel. Voor René kopen we een mooi fotoboek van Nieuw Zeeland. Bij de parkeerplaats is ook een lokale microbrouwerij, we hebben er niet eens naar gezocht. Toch even wat bier meenemen. We lunchen in de camper op de parkeerplaats en kijken wat we verder gaan doen. We willen in 1e instantie hier een nacht blijven om vanavond pinguïns te kunnen zien, maar dan moeten we nog zeker 5 à 6 uur hier doorbrengen en dus gaan verder. Volgens de kaart zijn er nog meer plaatsen om pinguïns te zien. De volgende stop wordt Moeraki, hier liggen op het strand grote ronde kalkzouten stenen die 60 miljoen jaar oud zijn, de Moeraki Boulders. Over een afstand van zo'n 50 meter liggen de stenen verspreid. Een raar idee dat iets al zo oud is. Van hier rijden we door naar onze eindbestemming van vandaag, een free camping 25 kilometer boven Dunedin. De camping ziet eruit als een groot dagrecreatie-gebied,  wat het ook is. 's Nachts mogen er self contained auto's staan. Als we na 17.00 uur aankomen staat er pas 1 andere camper. Een half uurtje later stoppen er 8 auto's waarvan de inzittenden naar het strand verdwijnen. Later lopen wij naar het strand langs een pad met bloeiende lupinen die heerlijk ruiken en zien op het strand dat deze groep aan het klimmen is op de rotsen. Altijd leuk om te zien. Als we via een ander, langer pad terug lopen komen we door een bos met grote oude bomen. Het blijft indrukwekkend. Omdat het nogal winderig is eten we in de camper.  's Avonds valt er zo'n fijne miezer regen. Dat kennen ze hier dus ook. Het is hier echt pikdonker 's nachts.

1. Annemieke:
    22 november 2017
    niet alleen de verhalen zijn leuk om te lezen, ook de foto's laten zien dat jullie een geweldige reis maken.
  2. Margrete:
    22 november 2017
    Jullie reisverslag nodigt uit....Wie weet worden we wel aangestoken...!! En ook zijn er gelukkig bierbrouwerijtjes dus te vinden. Nog mooie reis weer verder!
  3. Carla Van Geem:
    22 november 2017
    Knap dat je zulke mooie verhalen kan schrijven en bepaalde plekken heer ken ik krijg zin om deze reis te maken en mooie foto's ook bedankt en geniet lekker verder