22 november 2017. Van Long Beach naar Kaka Point

22 november 2017 - Kaka Point, Nieuw-Zeeland

Dunedin ligt aan een baai. Aan de ene kant van de baai kamperen we en we willen vandaag naar de andere kant. Dat is heel wat kilometers en bochten rijden. We rijden nog een gedeelte door Dunedin en zien dat er een cruiseschip aanlegt. Oh nee, toch niet weer!!? We rijden een 19 kilometer lange, bochtige weg naar boven met vrijwel constant uitzicht op de baai. Ons eindpunt is het Royal Albatros Centre. Op de rotsen hier zijn de op 3 na grootste albatrossen van de wereld te vinden. Na eerst een kopje koffie te hebben gedronken gaan we eens informeren. In verband met zoals zij zeggen "the ship" is er een beperkte keus in tours vandaag. Gelukkig wel de tour die wij willen. We krijgen in een aparte ruimte eerst een powerpoint presentatie. Er wordt o.a. verteld dat we waarschijnlijk alleen broedende albatrossen zullen zien i.v.m. het broedseizoen. Buiten gekomen lopen we eerst langs een broedende meeuwen kolonie waar ook al jonge meeuwen uit het ei zijn gekomen. In een afgesloten ruimte kijken we daarna naar een aantal broedende albatrossen buiten. Er liggen ook verrekijkers, altijd fijn als je die juist bent vergeten. Vlakbij de albatrossen is ook een grote groep aalscholvers en zelfs 2 zeehonden. Er liggen albatrosknuffels zoals ze zijn wanneer ze 1 week, 3 maanden en volwassen zijn. Wat zijn deze vogels vanaf het begin al zwaar. Na een half uur in deze ruimte is de tour afgelopen en gaan we weer terug naar het Albatros centrum. We lopen nog naar een ander uitkijkpunt en zien 1 zeehond in het water op weg naar de kust. Na de lunch op de parkeerplaats  gaan we weer verder. We gaan de Scenic Route 72 volgen en dat zal de komende dagen zo blijven. Onderweg eten we een ijsje, een Nieuw Zeelands merk met macademia noten en een cornetto. De laatste is wel van Unilever, maar is een ijsje op een stokje met chocolade en koekkruim. In Balclutha bezoeken we de Informatie, om dan door te rijden naar Kaka Point een dorpje aan het begin van de Catlins. Het is een sobere camping, maar alles wat we nodig hebben is er. Vandaag eten we snel en gemakkelijk, want we willen nog op stap. Rond half 7 rijden we richting Nugget Point, een prachtige weg direct langs het strand en de zee. Even ervoor bij Roaring Bay parkeren we en lopen ongeveer een kilometer richting zee. Daar staat een uitkijkpost; er zijn hier 's avonds yellow-eyed pinguïns te zien. Al gelijk zien we 2 zeehonden spelend in het water. Na een poosje zijn die weg en begint het lange wachten. (Respect voor alle dieren spotters) Opeens zien we een volwassen pinguïn staan op het kiezelstrand. Na een poosje verdwijnt deze in het gras. Een tijd later en al behoorlijk uitgewaaid komen de zeehondjes nog een keer. Maar ook die verdwijnen weer. Toch zien we nog een jonge pinguïn op het kiezelstrand en een pinguïn verstopt in het gras. Na 1,5 uur gaan we weer naar de camping voor een lekkere kop koffie en een glaasje wijn. We hebben veel gezien vandaag.

1. Sake:
    23 november 2017
    nu dus bijna helemaal van noord naar zuid gegaan
    knap werk!