3 december 2017. Van Albert Town (Lake Hawea) naar Fox Glacier

3 december 2017 - Fox Glacier, Nieuw-Zeeland

Als we wegrijden schijnt de zon vol op het meer van de camping. Weer staat ons een zonnige dag te wachten. Ook nu staan er behoorlijk wat kilometers op de planning. We zijn op weg naar de volgende highlight. En de komende 292 kilometer geen afslagen, dus is de dame van de TomTom erg stil vandaag. We stoppen op wat plaatsen waar iets te zien  is of zou moeten zijn. De eerste stop is bij een lookout over Lake Hawea. Water blijft mooi om te zien. Zo ook later bij Lake Wanaka dat door een paar kilometer grond gescheiden is van Lake Hawea. Een half uurtje later lopen we het bos in voor de Fann Falls. Het bos is indrukwekkender dan de waterval. De volgende waterval laten we dan ook voor wat het is. Wel stoppen we voor de Blue Pools, waarvoor we eerst een half uurtje door het bos moeten lopen. Maar het is zeker de moeite waard. Tussen kloven zien we azuurblauw glashelder water stromen. Ontzettend mooi. Er wordt ook gezwommen door mensen, maar die zien we erin en gelijk weer eruit komen. Het water komt rechtstreeks uit de bergen, dus vast behoorlijk koud. We hebben reuze zin in koffie, maar we moeten daar nog 100 kilometer voor door rijden. In het dorpje Haast, waar je haast voorbij rijdt zo klein als het is drinken we uiteindelijk koffie. Lunchen doen we op een stil plekje aan de Tasman zee. En dan weer verder over mooie beboste wegen met van tijd tot tijd uitzicht op de bergen. Petra doet onderwijl ook een schoonheidsslaapje, terwijl René verder rijdt. Petra rijdt zelf ook weer wat kilometers. We komen dan in de buurt van Fox Glacier, een begrip in Nieuw Zeeland. We moeten 4 kilometer van de weg af de auto parkeren en dan nog een half uur lopen. De gletsjer is tussen 1985 en 2008 enorm gegroeid, maar is ook alweer behoorlijk geslonken. Triest. Er vliegen vrijwel continue helikopters over de gletsjer voor sightseeing. Wanneer we later weer naar de weg rijden zien we een bordje staan: tot hier kwam de gletsjer in 1750. Brrrrrr. Het is alweer eind van de middag, dus boeken we een plaats op een camping in Fox Glacier. We kunnen zien dat we in een toeristentrekpleister zitten. Er staan behoorlijk wat campers op de camping, maar de plekken zijn prima. Op de camping zien we weer een aantal Hollandse producten: skelters van Berg uit Nederland. Dat deze helemaal naar hier geïmporteerd worden, heel apart. 's Avonds zien we prachtig avondrood, dat belooft weer wat voor morgen.