9 november 2017. Van Mahurangi West naar Rotorua

9 november 2017 - Rotorua, Nieuw-Zeeland

René is vandaag vroeg uit de veren en dat levert gelijk een bonus op. Er zwemmen dolfijnen in de baai. Super. Ongeveer een uur lang zijn ze te zien, al verdwijnen ze steeds verder uit beeld als ze richting zee zwemmen. Op de camping loopt een eend met 3 pijltjes. Elke keer als wij iets buiten doen, denken ze: daar is wat te halen. Dus echt niet. Rond 9 uur gaan we weer rijden en komen we weer langs Auckland. Het maakt dus niet uit welke dag je er rijdt,  het is altijd druk. We hebben, net als bij andere vakanties, tolweg vermijden aangevinkt. En we rijden dan misschien weleens om, maar doorgaans ook over prachtige wegen. Als we in de buurt van Matamata komen, besluiten we even daar te gaan kijken. In de buurt van deze plaats is Hobbiton. Commercie blijkt de Nieuw Zeelanders vreemd, want het enige dat verwijst in Matamata naar Hobbiton is de Informatie, dat aan de buitenkant eruit ziet als een huis uit de Lord of the Rings. Je kunt vandaar een tour boeken met een gids, die je rond leidt in 2 uur, inclusief heen en weer met een groep in een bus. Kosten NZD 79,00 p.p. Wij dachten een soort openlucht museum te vinden. We vinden verder rijdend bewegwijzering naar Hobbiton movieset. Toch maar even kijken. Al rijdend daar naartoe kan je je voorstellen dat hier de Gouw is geweest. Op de locatie waar de Movieset zou zijn is nog steeds niks te zien. Alleen een shop, restaurant en ticketservice. En veel mensen en bussen. We maken dus rechtsomkeert en zetten onze weg weer voort en rijden nu naar Ngongotaha. Daar woont een zus van een collega van Petra. Zij heeft een pakje meegegeven om eventueel op de post te doen in Nieuw Zeeland,  maar we komen er vrijwel langs, dus brengen we het even. We voelen ons net een soort Robert ten Brink als we aankloppen en iemand vragen of dit het juiste adres is. Helaas is zij niet thuis en laten we het pakje met een notitie achter. Bij Rotorua kiezen we voor een camping in de stad. Niet de mooist gelegen camping,  maar wel praktisch. We kunnen nu lopend de stad in, wat we dus ook doen. In Eat Street zijn veel verschillende restaurantjes en ook 2 café's met een eigen brouwerij. En met een zonnetje en 20 graden is een terrasje wel welkom. Na wat lekkere biertjes lopen we in de richting van de camping. In een andere straat is een soort food festival aan de gang. Allerlei nationaliteiten, die heerlijke dingen maken en verkopen. We kiezen voor lam- en kip spiesjes. Ze zijn echt verrukkelijk. Later staan we bij een kraam met zelf gemaakt gebak en taart. Naast Petra staat een mevrouw die haar met rollende ogen verteld: "they are so good". Zij vertelt dat dit food festival iedere donderdag is. Dus heeft iemand de intentie een keer naar Nieuw Zeeland te gaan,  noteer alvast: donderdag Rotorua food festival. Bij de camper smullen we van de Coconut cheese cake en de chocolade taart.