17 november 2017. Van Pohara naar Kaikoura

17 november 2017 - Kaikoura, Nieuw-Zeeland

Vandaag gaan we van de noordwest kust naar de oostkust, naar Kaikoura. Er is alleen 1 probleem. Om Kaikoura te bereiken moeten we een flink stuk omrijden. In 2016 is een groot deel van de weg langs de oostkust naar deze stad bij de aardbeving vernield. Voor een groot deel is de weg hersteld, alleen nog net niet helemaal. Dus moeten we vandaag kilometers maken. We rijden eerst nog een stuk door het Abel Tasman Park om daarna af te slaan naar een "binnendoor" weg. Echt verschil is er niet, de wegen blijven 2-baans. We rijden door bossen, zien groene bergen en ook veel brem. René heeft in het Te Papa museum gelezen dat de Schotten de brem mee naar Nieuw Zeeland hebben genomen. Ondanks dat we door een mooie omgeving rijden, wordt het op een gegeven moment wel saai. We zien maar een enkel dorp waar je door heen bent voor dat je weet dat je een dorp in bent gereden. Onderweg in Tapewera, een van de weinige dorpjes, drinken we koffie met iets lekkers. Ook nemen we een sandwich mee met roasted lamb voor de lunch. Ons plan was eerst te stoppen bij Rotherham (niet te verwarren met Rotterdam) 100 km voor Kaikoura. Dit blijkt echter een plaats in the middle of nowhere te zijn (tussen allemaal weilanden) en we zien donkere luchten, dus besluiten we de resterende 100 km ook nog maar te rijden. Bij elkaar reden we vandaag 427 km en dan ben je hier wel een paar uurtjes onderweg. Petra rijdt bij deze lange afstanden ook een stuk, maar na 10 maanden niet rijden en pas sinds 1 maand niet meer dan 20 à 30 minuten rijden per keer in een bekende omgeving, is 1 uur achter elkaar rijden weer even genoeg. In Kaikoura nemen we weer een Holiday Top 10 camping. Deze liggen vaak centraal en wel zo gemakkelijk als je plannen in de buurt hebt. We lopen naar de supermarkt 1 km verder, dan hebben we gelijk wat beweging. Voor het avondeten hebben we nog restanten aardappeltjes en kip in de koelkast. Wat groente erbij en we hebben weer een volledige maaltijd. 's Avonds krijgen we nog een regenbuitje,  maar gelukkig is de camper waterdicht, dus geen probleem.

1. Marianne:
    20 november 2017