18 november 2017. Kaikoura

18 november 2017 - Kaikoura, Nieuw-Zeeland

's Morgens lopen we naar het Whale Watch gebouw, we hebben wat vragen over de boeking die al in Nederland is gemaakt. We krijgen duidelijke antwoorden op onze vragen en kunnen zelfs een uur eerder mee dan we geboekt hebben. Dan lopen we naar de andere kant van het kleine stadje, naar de Informatie. Onderwijl kijken we wat er zoal te beleven valt in Kaikoura. Wat souvenirs winkeltjes, een supermarkt, wat eettentjes en een buitensportzaak. Terug op de camping drinken we koffie en maken ons klaar voor de walvissen trip. We melden ons bij de kassa en na de boarding pas te hebben gekregen moeten we wachten in de briefing ruimte. Daar krijgen we uitleg over de boot en de veiligheden. Dan met een bus naar de haven waar de catamaran al ligt te wachten. Zodra iedereen aan boord is vaart de boot weg. Onderwijl worden we toegesproken in de taal die niemand verstaat, Maori's dus. Maar als snel wordt in het Engels overgegaan. Er wordt veel verteld met beelden erbij, terwijl de boot door het water spuit. Na zeker een half uur mogen we het dek op. We gaan al snel naar boven, vandaar kun je alle kanten op kijken. Als snel zien we albatrossen, een magnifiek gezicht wanneer ze wegvliegen en hun rondjes in de buurt van de boot maken. Maar we moeten minstens 1 uur wachten, waarbij tussendoor soms een stuk wordt verder gevaren voordat 1 walvis zich aanmeldt. We varen zeker 10 minuten langszij voordat hij de diepte weer induikt en zijn staart de hoogte in gaat. Een prachtig gezicht. Daarna gaan we gelijk weer naar binnen om weer een stuk terug te varen. Op een gegeven moment worden er dolfijnen langszij gespot, dus iedereen weer naar buiten. Het is keuk om te zien hoe iedereen op het bovendek van links naar rechts snelt en andersom om maar vooral niks te missen. Precies wanneer we weer naar binnen gaan laat nog net even een zeerhond zijn kopje zien. Maar dan varen we toch echt weer terug naar de haven. Gedurende de tijd dat we zitten in de boot wordt er van alles en nog wat verteld. Degene die dat doet weet er een mooi verhaal van te maken. In de haven stappen we weer in de bus terug naar het beginpunt. De dag begon bewolkt,  naar tegen de tijd dat we gingen varen brak het zonnetje door, wat alles wel heel gezellig en lekker maakte.  Bij de camper is het tijd voor een lekker kopje thee. 's Avonds gaan we eten bij The Lobster Inn. Buiten hangt een enorme kreeft. Binnen blijkt het een lokaal gebeuren te zijn, helemaal leuk. In de gauwigheid tellen we zeker 10 beeldschermen. Sommige staan op paardenraces en hondenraces afgesteld. Andere op een rugby wedstrijd tussen Nieuw Zeeland en Fiji. De wedstrijd begint als we net zitten. Top om te zien hoe het Nieuw Zeeland rugbyteam eerst de Haka uitvoert. We eten er snappers en blue-cod met chips en een heerlijke salade met een prima lokaal biertje erbij. Sommige mensen om ons heen zitten aan liter flessen bier. Het eten is heerlijk en de sfeer prima. Op de terugweg blijkt de slijter nog open te zijn, dus nog even een Pinot Noir aanschaffen. In de camper drinken we een heerlijke bak koffie en we sluiten de avond af met Nieuw Zeelandse wijn.

1. Marianne:
    20 november 2017
    Wat een heerlijk verhaal. Die beelden blijven voor altijd op je netvlies denk ik.
  2. Elly:
    20 november 2017
    Wat een mooie foto's zeg, vooral die van de walvisstaart.
    Veel moois te zien.