23 november 2017. Van Kaka Point naar Papatowai

23 november 2017 - Papatowai, Nieuw-Zeeland

Gisteren zij we bij The Catlins aangekomen. Een nog niet echt ontdekt stukje natuur in Nieuw Zeeland. En wat is het er mooi!! We rijden eerst naar Nugget Point, nu wel helemaal. Daar staat een vuurtoren met mooi uitzicht. Voor we daar zijn zien we nestelende lepelaars op de uitstekende rots en zeehonden waarvan een jong zeehondje rond scharrelt. Het uitzicht bij de vuurtoren is inderdaad indrukwekkend. We rijden verder naar Newhaven voor koffie en boodschappen en dan naar Surat Bay. We lopen daar een stuk strand op van zo'n 3 km lang en alleen heel ver weg zien we nog 2 mensen. Wat een leegte, wat een stilte. Heerlijk. Maar ................er zijn op dit strand ook zeeleeuwen. Aan het begin staat uitleg: het strand moet je delen met zeeleeuwen. Na zeker een kilometer lopen zien we een zeeleeuw liggen. Meer doet deze ook niet. We zien zijn buik op en neer gaan en een keer een vin die zand over hem zelf heen gooit en dat is het. Dus verder lopen en juist als we denken dat alles wat we zien liggen zeewier is, zien we er een paar. Bij de waterlijn ligt een grote zeeleeuw en naar de rotsen toe liggen 2 koppeltjes. En gelukkig 1 van de 2 koppeltjes is nogal rusteloos op hun plek. Liggen, draaien, met elkaar kroelen (doen zeeleeuwen dat?). Maar dan is het mannetje de filmende René zat en komt met 2 vinslagen en met geopende bek naar René toe. Dit vindt de zeeleeuw waarschijnlijk vermoeiend genoeg,  want hij laat zich weer uitgebreid neerploffen in het zand. We zouden er uren door kunnen brengen, maar gaan uiteindelijk naar de camper terug. Na de lunch rijden we weer verder.  Er is hier zoveel te zien. We gaan naar de Parakaunui Falls, de meest gefotografeerde watervallen van Nieuw Zeeland. En inderdaad als we de waterval zien herkennen we deze van brochures e.d. Als we verder gaan passeren we een aantal boeren die schapen aan het verplaatsen zijn, dus stoppen en kijken. Honderden schapen gaan van de ene kant van de weg naar de andere kant. Meerdere honden doen hun werk en uiteindelijk pakt de boer een dwars schaap gewoon met kop en kont op. Als we bij Papatowai zijn kijken we wat we nog meer willen zien en dat is nog best aardig wat. Maar ons hoofd is zo langzamerhand ook best vol, dus  besluiten we de camping te nemen waar we vlakbij zijn. Even rust op de plaats en opladen voor morgen. N.B. De mobiel van Petra werkt niet meer. Dus appen of sms'en of bellen naar haar mobiel ziet/hoort zij vooralsnog niet.