27 november 2017. Van Manapouri naar Doubtful Sound

27 november 2017 - Doubtful Sound, Nieuw-Zeeland

De dag begint rustig. We moeten rond 12.00 uur 1,7 km verder in Manapouri zijn. We drinken een keer koffie bij de camper en pakken onze kleine rugzakken. Om 11.00 uur gaan we dan toch maar rijden. We parkeren onze camper op een speciale parkeerplaats en lopen nog even het dorpje (4 straten) in. Toen we hier naartoe reden passeerden we een bepakte fietsster, die we nu op een terrasje zien zitten. Petra spreekt haar aan (grrrr denkt René). Het blijkt een Française te zijn die al 3 maanden door Nieuw Zeeland aan het fietsen is. Hierna gaat ze naar Patagonië om dan helemaal omhoog te fietsen door Zuid Amerika. Ze heeft een jaar sabbatical, maar wil er nog een half jaar aan vast knopen. Wat doen we verkeerd. Brengen wij nu misschien mensen op een idee? Tegen 12.00 uur melden we ons bij het kantoor van Real Journeys voor de geboekte overnight cruise. De fjorden in Nieuw Zeeland kan je alleen per boot en te voet in. Om 12.30 uur varen we af. Het eerste uur over Lake Manapouri om dan bij een grote ondergrondse energiecentrale over te stappen in een bus, die ons over de Wilmot Pas rijdt. De bomen op deze Pas zijn het voorbeeld geweest voor de wandelende bomen in The Lord of the Rings, zo verteld de buschauffeur. Hij moet 21 km rijden en weet er een uur over te doen onderwijl van alles vertellend. Onderweg stoppen we bij een uitzichtpunt over de Doubtful Sound, de fjord waar we door gaan varen. Bij de boot gekomen wordt ons van alles uitgelegd en krijgen we een chique hut op het bovendek. Onderwijl zijn we al gaan varen in een fantastische fjord. Na de thee met muffins gaat René kayakken en Petra gaat met een boot voor 18 personen het water op. We zien allebei o.a. een zeehond die druk bezig is een vis (blue-cod) naar binnen te werken. Na een uur meren we weer aan bij de boot en varen verder. Er wordt soep geserveerd, waarna we langs een zeehonden kolonie varen. Dan varen we buitengaats en zien wat ook voor de bemanning een totale verrassing is. Bultruggen. Humpacks. De bemanning ziet er soms 1, maar vandaag tellen ze uiteindelijk 8 stuks. Een deel van hen staat ook enthousiast op het dek. En de walvissen blijven bij de boot. Ze zwemmen voor en opzij en soms ook onder de boot door. Super. Hierdoor wordt alles verlaat. Wanneer we richting de fjord weer varen worden de zeilen (3 stuks) gehesen, super om te zien. En zeilen we de fjord weer in. Het buffet begint door dit alles om half 9 en de dame van de camping van gisteren heeft geen woord te veel gezegd. Bij het dessert is o.a. een Nieuw Zeelandse pavlova. Heerlijk. Na dit alles, het is al na 10 uur, houden we het voor gezien en gaan naar onze hut. Het ontbijt is morgen al om 7.00 uur.